לפני כשנתיים, בעיצומה של מגפת הקורונה וקצת לאחריה, כל מי שחיפש בעיתונות הכתובה את סקירת שוק המשרדים בישראל היה נתקל בכותרות המכריזות ששוק המשרדים להשכרה הפך להיסטוריה. בכתבות תיארו בנייני משרדים גבוהים המכילים עשרות ואף מאות משרדים העומדים ריקים ודיווחו על ירידה של עשרות אחוזים במחירים בתל אביב, בהרצליה וגם בפריפריה.

לא היה מומחה אחד שכתב על סקירת שוק המשרדים בישראל 2023 וצפה ששוק המשרדים יתאושש במהרה. להיפך, שחקני הנדל"ן הגדולים המליצו על עצירה של הבנייה המסיבית של מגדלי המשרדים ועל הסבה של משרדים קיימים לדירות למגורים.

אך לחיים יש דינמיקה משלהם וכמו אחרי משברים, שוק המשרדים התאושש הרבה יותר מהר מהצפוי.

במאמר זה נביא סקירת שוק המשרדים בישראל 2023, נבדוק איך השפיע משבר הקורונה על שוק המשרדים, מה היו הגורמים להתאוששות ואיפה כדאי לרכוש קרקע למשרדים.  

סקירת שוק המשרדים בישראל 2023– איך השפיעה מגפת הקורונה על שוק המשרדים

אי אפשר לכתוב על סקירת שוק המשרדים בישראל 2022 בלי להסביר את התהליך שעבר על שוק המשרדים בתקופת הקורונה וגם עכשיו כשהשוק כבר מתחיל להתעורר ולהתאושש.

בעיצומה של המגפה, עובדים רבים עברו לעבוד מהבית. בעלי החברות "החכמים" המשיכו להחזיק את המשרדים ששכרו, אלו שהיו "פחות חכמים" ניסו לבטל את החוזים ולפעמים גם הצליחו.

אלא שבחלוף זמן קצר, ותודות לחיסונים, המשק הישראלי נפתח מחדש. והנה הפתעה, לא העובדים ולא המעסיקים העדיפו להמשיך לעבוד מהבית. מעסיקים רבים גילו כי העבודה מהבית יעילה הרבה פחות ומגיעה לתפוקה של שמונים אחוז מהתפוקה במשרד. גם תחום אבטחת המידע היווה בעיה. בעוד שבמשרד המעסיקים יכולים להעניק הגנה מרבית על המידע הרגיש, כאשר העובד מתחבר אל המשרד מהמחשב הביתי, המידע הרגיש עלול לזלוג לידיים זרות, לעתים אף עוינות. במצב זה מעסיקים רבים מעדיפים לוותר על החיסכון בעלויות השכירות וליהנות מהיעילות הגבוהה של העובדים במשרד ובשמירה על אבטחת המידע.

גם רבים מהעובדים העדיפו לחזור לעבודה במשרד. עיתונאים שכתבו על סקירת שוק המשרדים בישראל 2023 הדגישו לא אחת שעובדים רבים התקשו לארגן לעצמם פינת עבודה בדירת המגורים, הם הרגישו פחות שייכים, הם היו צמאים לחברה ולמפגש עם עמיתיהם לעבודה והעדיפו לחזור אל המשרדים, גם במחיר עמידה בפקקים.

נכון להיום, חברות וארגונים רבים עברו למודל העבודה ההיברידית, מספר ימים בשבוע הם עובדים מהבית ובימים האחרים העובדים מגיעים למשרד. גם מודל העבודה ההיברידית לא השפיע לרעה על שוק המשרדים, להפך, על אף שמשרדים רבים מלאים רק בחלק מימי השבוע, מעבידים רבים ובעלי מקצועות חופשיים עדיין מחזיקים את המשרדים והביקוש למשרדים עולה מיום ליום ויחד אתו עולים גם המחירים!

כל הדיבורים הרבים על עזיבת המשרדים הוכחו עם הזמן כלא מדויקים. סקירת שוק המשרדים בישראל 2023 מלמדת כי המשרדים צפויים להישאר אתנו גם בעתיד וגם מודל העבודה ההיברידית אינו מאיים על שוק המשרדים.

סקירת שוק המשרדים בישראל 2023– חברות ההיי – טק מובילות את הביקוש

מסקירת שוק המשרדים בישראל 2022 עולה כי בשנת 2021 חברות ההיי טק המשיכו להוביל את הביקוש למשרדים. מה שקורה היום במשרדים בתל אביב, בהרצליה ובמקומות נוספים במרכז, טוענים המומחים, משקף את הצמיחה האדירה של שוק ההיי- טק ומשפיעה על הביקוש הרב למשרדים גם בפריפריה הקרובה למרכז. גם במהלך תקופת הקורונה, חברות ההיי- טק וחברות הטכנולוגיה הגדילו באופן משמעותי את היקף הפעילות שלהן, עובדה שהביאה באופן ישיר גם להגדלת הביקוש לשכירת משרדים.

ענף ההיי טק והטכנולוגיה סחף אחריו את כל השוק. מתווכים ומומחי נדל"ן מובילים בשוק מדווחים על ביקוש רב למשרדים גם מצד רואי חשבון, עורכי דין, רופאים, מנהלי מעבדות רפואיות ומעבדות טכנולוגיות, חברות לייעוץ פיננסי, חברות תיווך, ברוקרים, סוחרים בשוק ההון ועוד.

 סקירת שוק המשרדים בישראל 2023 – איפה כדאי לרכוש משרד?

סקירת שוק המשרדים בישראל 2022 מראה על זינוק בביקוש לקניית יחידות דיור ומשרדים. שוק השכירות של המשרדים לוהט. מחקר שערכה חברת CBRE מראה שברבעון הראשון של שנת 2021 הביקוש לשכירות של משרדים הגיעו לשיא ולא רק בתל אביב. ברמת גן, לדוגמה, מחירי השכירות זינקו בשלושים אחוז וגם באזורי הפריפריה הם זינקו באחוזים דומים.

משווקי הנדל"ן מזהים ביקוש ער לקנייה של משרדים בבניינים שיהיו מוכנים לאכלוס בתקופה הקרובה. משבר הקורונה הסתיים, טוענים המומחים, הביקוש למשרדים גבוה באופן משמעותי וזה הזמן לתכנן את ההשקעה הנכונה.

חברות רבות מחזיקות משרדים בשכונות הקרובות לאזורי מגורים כדי להקל על העובדים את הדרך אל המשרד ובחזרה, להציע להם משרדים הנמצאים בקרבה למקום מגוריהם ולהתגבר על השיקול הגיאוגרפי.

בעיר חולון הנחשבת ליעד נדל"ני אטרקטיבי המושכת אליה תושבים רבים המחפשים איכות חיים בונה חברת "שבירולנד" בונה מתחם ח – 500 בחולון. לצד בנייני המגורים ואזורי מסחר עתידים להיבנות במתחם גם משרדים להשכרה.

גם במתחם האלף בראשון לציון מציעה חברת "שבירולנד" לצד כחמשת אלפי יחידות דיור שטחים המיועדים לשמש לאזורי מסחר, לתעסוקה ולמשרדים.

הביקוש למשרדים במתחמים אלו גבוה בשל העובדה כי מעסיקים רבים מעוניינים להחזיק  שלוחות עבודה במקומות נוספים הקרובים לאזורי המגורים ובשל הצורך לקרב את אזורי המשרדים אל העובדים הגרים באזור חולון ובאזור ראשון לציון וכדי להקל עליהם את הדרך אל המשרד ובחזרה.

לסיכום, סקירת שוק המשרדים בישראל 2023 מלמדת על האטרקטיביות של קניית קרקע להשקעה למשרדים.

אומנם, בתקופת הקורונה מחירי השכירות של המשרדים ירדו, אך זה היה רק לתקופה קצרה. השקעה בנדל"ן למשרדים היא השקעה ארוכת טווח וכמעט ללא סיכונים. מתוך סקירה על שוק המשרדים בישראל 2022 אנו לומדים כי נכסים איכותיים הממוקמים במקומות טובים, תמיד ישמרו על ערכם.