אם אתם מחפשים השקעה אטרקטיבית בנדל"ן, ואם קניית מגרש להשקעה אינה ההשקעה שאתם מחפשים, חבל! לא מעט אנשים כבר גילו את כל היתרונות שבקניית מגרש להשקעה ושחקני נדל"ן ותיקים מבינים את כדאיות ההשקעה ואת התשואה הגבוהה שקניית המגרש עשויה להניב לכם.

קניית מגרש להשקעה מתאימה לכל אחד, גם לבעלי תקציב נמוך. יחסית לאפיקי השקעה אחרים בשוק הנדל"ן קניית מגרש להשקעה נחשבת לקנייה אטרקטיבית ודורשת השקעה כספית נמוכה, יחסית לאפיקי השקעה אחרים.

במאמר זה נביא סקירה על אודות סוגי הקרקעות בישראל, נבחן את היתרונות של קניית מגרש להשקעה ונסב את תשומת לבכם לפרמטרים שאותם חשוב לפני שרוכשים מגרש להשקעה. 

מהם סוגי הקרקעות להשקעה?

מגרשים בקרקע מופשרת לבנייה

מגרשים בקרקע מופשרת לבנייה אלו מגרשים שעברו תהליך של שינוי ייעוד. הם היו קרקע חקלאית, אך מסיבות מגוונות הם עברו תהליך של הפשרה והם מופשרים כעת לבנייה. בעת קניית מגרש להשקעה בקרקע שעברה תהליך הפשרה, המשקיע אמנם חש ביטחון בהשקעה, אך התשואה שהוא עתיד לקבל נמוכה יותר מאחר ותהליך ההפשרה כבר העלה את מחיר הקרקע. נכון להיום, קניית מגרש להשקעה שעבר תהליך הפשרה כמעט ואינו זמין לבעלי הון נמוך.

מגרשים בקרקע חקלאית

קרקע חקלאית היא קרקע אשר מיועדת לצרכים חקלאיים בלבד, אך משקיעים רבים רוכשים קרקע חקלאית מתוך תקווה שבעתיד הנראה לעין הקרקע החקלאית תעבור תהליך של  שינוי ייעוד של קרקע ותוגדר כקרקע למגורים. קנייה של קרקע חקלאית הפכה בשנים האחרונות ליעד המועדף של משקיעי נדל"ן המחפשים קניית מגרש להשקעה בשל הצורך הרב בקרקעות לבנייה, צורך אשר מעלה את הסיכוי להפשרת הקרקע בעתיד.

מגרשים בקרקע המיועדת לתעשייה אלו מגרשים שעליהן עתידים להיבנות מפעלים, בתי עסקים, מבני תעשייה ועוד. מבין סוגי הקרקעות המבוקשות להשקעה קרקעות המיועדות לתעשייה נחשבות לפחות אטרקטיביות בין המשקיעים.

קניית מגרש להשקעה בקרקע המיועדת למסחר

קרקעות המיועדות למסחר הן קרקעות שעליהן עתידים להיבנות מרכזים מסחריים, חנויות, בנייני משרדים, בתי עסק ועוד. קרקעות המיועדות למסחר נמצאות בדרך כלל במרכזי הערים או במגרשים הסמוכים לעיר שכן הם נבנים במטרה לספק פרנסה ותעסוק לתושבי העיר. השקעה בקרקעות לתעשייה ולפיתוח נחשבת לאחת ההשקעות המבוקשות בין שחקני הנדל"ן.

שטחים פתוחים

קרקעות אלו מיועדים לפארקים, לשמורות טבע ועוד. הם אינם עתידים לעבור תהליך של שינוי ייעוד, ולכן הם לא נמצאים במפת ההשקעות של מומחי הנדל"ן.

קניית מגרש להשקעה – מגרש אחד, 5 יתרונות

מחיר המגרש

מגרשים שעדיין לא עברו תהליך הפשרה נמכרים במחירים נמוכים, גורם המאפשר גם למשקיעים עם הון עצמי נמוך המחפשים קניית מגרש להשקעה לרכוש מגרש עם סיכוי סביר לתשואה גבוהה בעתיד.

השקעה פסיבית במגרש

כאשר אתם רוכשים מגרש להשקעה אינכם נדרשים לתחזק את הנכס, לשלם ארנונה או לחפש שוכרים. כל מה שנדרש מכם זו סבלנות! לא אחת קניית מגרש להשקעה היא ריצה לטווח רחוק, אך בסיום רבים הסיכויים שהקרקע שרכשתם תניב תשואה יפה.

פיזור סיכונים

בשל ההון הנמוך, יחסית, הנדרש בעת קניית מגרש להשקעה, אתם יכולים לקנות מספר מגרשים ולפזר את הסיכונים. מבין כל המגרשים שרכשתם סביר להניח שלפחות מגרש אחד יופשר לבנייה ותיהנו מתשואה נאה.

עמידות נכס המגרש

מגרש הוא נכס עמיד. בניגוד להשקעה במבנים, את המגרש אי אפשר להרוס, ובניגוד להשקעה בשוק ההון, ההשקעה לא תצנח בחדות ואולי אפילו תיעלם.

הגדלת זכויות בנייה במגרש

בשל המחסור הרב בקרקעות במרכז הארץ וגם בפריפריה, גדל הצורך בקרקעות למגורים, למסחר ולתעשייה. הצורך הגדול מדרבן את הרשויות המקומיות להגדיל את זכויות הבנייה במתחמים, גורם המשפיע באופן ישיר על ערך הקרקע. קניית מגרש להשקעה במתחמים שבהם מתוכננת הגדלת אחוזי הבנייה תביא לרווחים גבוהים של המשקיע.

קניית מגרש להשקעה – מה חשוב לבדוק לפני הקנייה?

יש לבדוק מי הבעלים של הקרקע, האם הקרקע נמצאת בבעלות פרטית או שייכת למינהל מקרקעי ישראל. כעיקרון, תמיד מומלץ להעדיף קניית מגרש להשקעה הנמצא בבעלות פרטית. קניית קרקע מהמינהל אינה קנייה, אלא החכרה ואם בעתיד המגרש יופשר לבנייה או שיוגדלו בו אחוזי הבנייה, מינהל מקרקעי ישראל יהיה השותף שלכם ברווחים.

חשוב לבדוק מי עומד מאחורי שיווק המגרשים. האם החברה המשווקת היא חברה מוכרת, בעלת ניסיון ומוניטין בתחום? חשוב גם לבדוק את הצלחות החברה בעבר ואת טיב השירות שהיא מעניקה ללקוחות.

חשוב מאוד לבדוק היכן ממוקם המגרש! כאשר אתם רוכשים קרקע חקלאית מתוך תקווה שהיא תופשר, המיקום של הקרקע הוא קריטי להצלחה. כאשר המגרש נמצא סמוך ליישובים מבוקשים, רבים הסיכויים שהוא יעבור תהליך הפשרה בעתיד.

חשוב לבדוק את נסח הטאבו כדי לוודא שעל המגרש שאותו אתם מעוניינים לרכוש אין עיקולים ושעבודים והאדם או הגוף המציעים את המגרש למכירה הם אכן הבעלים הרשומים של הנכס.

אל תתעלמו מנושא המיסוי. יש לבדוק אילו מסים עליכם לשלם ולקחת אותם בחשבון בתקציב הרכישה. האם תידרשו לשלם מס שבח, או היטל השבחה?

מס שבח הוא מס שאותו תידרשו לשלם בעתיד כאשר תרצו למכור את הקרקע ומס השבחה הוא מס המוטל כאשר הקרקע משביחה את ערכה כמו למשל בעת קבלת אישורי בנייה ועוד. כאשר אתם מחשבים את התשואה העתידית שיניב לכם המגרש, יש לקחת בחשבון גם את המיסים שתידרשו לשלם.

לסיכום, השקעות בתחום הנדל"ן הפכו ללהיט בשנים האחרונות. לעומת השקעות בנכסי  נדל"ן קיימים, קניית מגרש להשקעה היא השקעה אטרקטיבית ומתאימה גם לבעלי הון נמוך. אם תכירו את סוגי הקרקעות ותדעו לאתר את סוג הקרקע המתאימה ביותר עבורכם, רבים הסיכויים שתוכלו לבצע עסקת נדל"ן אטרקטיבית עם תשואה נאה.