לבעלי נכסים רבים שיפוץ יכול להיות תהליך מייגע, בעיקר אלו אשר אינם מחזיקים בניסיון קודם. במאמר זה בלה שבירו תעזור לך להימנע מהוצאות מיותרות, חריגות בתקציב ועקיצות של גורמים "מקצועיים" ותסביר מדוע המפתח לשיפוץ איכותי הוא מעצב הפנים.
תחום השיפוצים הינו אחד מהתחומים הפרוצים ביותר בארץ וחוסר המקצועיות בו מובילה, במקרים רבים, לאסונות ולהשקעה של סכומי כסף משמעותיים. בשנים האחרונות אנחנו עדים לניסיונות חקיקה רבים אשר מנסים להסדיר את השוק והאחרונה שבהם היא התקנה אשר מחייבת קבלני שיפוץ האחראיים על עבודות של מעל ל-45 אלף שקלים להירשם בפנקס הקבלנים. חוק נוסף אשר נפל היה אמור לדרוש מקבלני שיפוצים לקחת אחריות של שנה על תוצאות השיפוץ.
שמונים אחוזים מתהליכי השיפוץ נגמרים עם חריגה משמעותית בלוחות הזמנים ובתקציב השיפוץ. אחוז מדאיג זה מוסבר בעזרת הפריצות של התחום, השטחים האפורים הרבים שבו וחוסר הניסיון של מרבית האנשים בהתמודדות מול בעלי המקצוע השונים. התחלת שיפוץ ללא יד מכוונת מקצועית היא כמו לצאת למסע בים לא מוכר ללא מצפן.
מעצב הפנים הוא בעל המקצוע אשר יכול להציע לך ליווי מלא מתחילת פרויקט השיפוץ ועד לרגע שהתוצאה באמת תעלה על כל הציפיות שלך מבלי לחרוג מהתקציב שהצבת. התפקיד של מעצב הפנים חורג בהרבה מהמראה של החלל והוא למעשה כולל הבנייה של כל שטח הפנים מההיבטים הפרקטיים ועד לאסתטיים. למעשה, התפקיד של מעצב הפנים הוא לוודא שהחלל שלך עונה על כל הדרישות והצרכים שלך והוא ימשיך לעשות כך לאורך שנים.

אז מה בעצם עושה מעצב הפנים
העבודה של מעצב הפנים היא לקחת את החלל, את הצרכים שלך ממנו ואת הציפיות שלך מהמראה שלו ולהפוך אותם לעיצוב ותכנון אשר יתאימו לתקציב שלך. משימה זו היא אינה פשוטה אך, בעזרת עיניים וידיים מקצועיות ניתן להפוך כל חלל לאידיאלי עבור הדיירים והפעילויות בו. עבודת מעצב הפנים כוללת את חלוקת החלל כמו שהיא כוללת את פרטי העיצוב הקטנים ביותר בו.
השלב הראשון בעבודת מעצב הפנים הוא להכיר את המבנה מכל בחינה, לדעת היכן עוברות התשתיות, אילו מהעמודים הינם עמודים תומכים ומה הן היכולות של המערכות השונות כדוגמת מערכת הביוב. שלב זה הינו קריטי ללא קשר לגודל השיפוץ, שיפוץ קטן יכול להפוך לפרויקט גדול ויקר אם בטעות פוגעים בתשתיות או במבנה.
מעצב פנים אשר אינו מסתמך על היכרות מלאה ומקיפה עם המבנה לפני תחילת תכנון השיפוץ מסכן אותך בנזקים בעלויות גבוהות ואת הדיירים במבנה וסביבתו בפגיעה פיזית אמתית. ניסיונות לחסוך במעצב הפנים על ידי עבודה ללא מעצב פנים או במשותף עם מעצב פנים חובבני היא מסוכנת ובמרבית המקרים תעלה לכם במהרה הרבה יותר מאשר החיסכון.
בנוסף, מעצב פנים מקצועי ומנוסה יוכל לעזור לך לחסוך בהוצאות השיפוץ ולהציע לך אפשרויות שלא ידעת על קיומן.

תכנון הפרוגרמה לפרויקט
מעצבת הפנים בלה שבירו, מייסדת ומנהלת B-unreal מקבוצת שבירולנד טוענת כי "השקעה במעצב פנים מנוסה הינה המפתח להשבחת ערך הנכס". בלה שבירו מתמחה בעיצוב פנים לעסקים, משרדים ובתים פרטיים והיא מסבירה את היתרונות הרבים שבשימוש במעצב פנים מקצועי "לדוגמה הוספת ממ"ד לדירה יכול להעלות משמעותית את הערך שלה, אך אי אפשר לעשות זאת בלא מעצב פנים או באמצעות קבלן שיפוץ בלבד. צריך להכיר את התוכניות של ואת האפשרויות לעשות זאת בדירה נתונה. אחרת זה כמו לפזר את הכסף ברוח".

שומר על התקציב שלך בלי לוותר על החזון שלך
חלק מעבודתו של מעצב הפנים היא האחריות על תכנון השיפוץ מבלי לחרוג מהתקציב שהקצבת לו. התקציב הוא נקודת תורפה בפרויקטים רבים של שיפוץ ולמעצב פנים מומחה יש את הידע בנוגע לעלויות של כל חלק בשיפוץ ולאלטרנטיבות הזולות יותר. מעצב פנים מקצועי מחזיק בקשרים עם מגוון ספקים ובעלי מקצוע ובמרבית המקרים הוא יוכל לעזור לך לקבל ההצעות האטרקטיביות ביותר ובכך למקסם את השיפוץ שלך.

שבירו מדגישה את היתרונות שעבודה עם מעצב פנים מנוסה אשר מחזיק בקשרים עם בעלי מקצוע שונים יכול להעניק "לדוגמה, באחד הפרויקטים לקוח רצה לבטל דלת על יד קיר ובמקומה לייצר מחיצה שתמשיך את הקיר. בחרנו לעצב לו ספרייה אותה המשכנו באמצעות אלמנטים דומים בעבודת נגרות ייחודית שסתמה את הדלת. במקרה זה, היכרות עם בעל המקצוע הספציפי שמסוגל לייצר עבודה כזו היא קריטית".

יתרון נוסף של עבודה עם מעצב פנים הוא הייעוץ המקצועי שמתאפשר לך לקבל בכל שלב, ייעוץ זה יכול לעזור לך להתאים את הציפיות שלך לתקציב ולמציאות ולעזור לך להבין את האפשרויות הרלוונטיות עבורך. שבירו מסבירה זאת בצורה הפשוטה ביותר "זה דבר שאדם מן השורה, שלא עוסק יומם וליל בחומרי הגמר לא יכול לדעת ואז כדאי שתהיה בתמונה הפונקציה המתכננת, שבראייה כוללת תעצור, תצביע על החריגה, תציע חלופה אחרת שתשביע את רצון הלקוח ותשמור לו על התקציב מבלי להתפשר על העיצוב. עבור מי ש'עושה זאת בעצמו' ופתאום נתקל בסכומים גבוהים, זו עלולה להיות נקודת משבר רצינית בשיפוץ".

מי שקרוב לצלחת, מכיר את התפריט
היתרונות שבעבודה עם מעצב פנים מקצועי ומנוסה הם רבים וכולם נובעים מהעובדה שמעצב הפנים צבר במשך שנים של התמחות את הידע, הקשרים והניסיון הנדרשים. שבירו מסבירה כי "מי שלא עוסק בתכנון מסעדות, לא יכול להכיר ספקי אינסטלציה איכותית, ריהוט לישיבה, או מטבחים תעשייתיים. מי שלא מעצב חללי משרדים לא יודע איזה חברות ריהוט משרדי נחשבות אמינות או איך לבחור מערכות אקוסטיות לחללים משותפים"

"החזון שלי כולל יצירת איזון בין הפן היצירתי להיבט המעשי אותו אני מכירה היטב מעיסוקי הקודם כרואת חשבון. לצד הקשבה לצורכי הלקוח, זוהי הדרך הנכונה ביותר ליצירת פרויקטים ברמת גימור עילית" – כך מעידה על עצמה שבירו, רו"ח בעלת תואר ראשון במנהל עסקים עם התמחות במימון ומעצבת פנים המחזיקה בהסמכה מקצועית ממכללת HIT. שבירו טוענת כי ישנו ניצול רב של אנשים חסרי ידע כאשר מדובר בענף השיפוצים ועיצוב הפנים מצד אחד וחוסר הבנה של הצורך המהותי בסיוע של מעצב פנים לעבודות שיפוץ מצד שני. שבירו נכנסה לתחום עיצוב הפנים בכדי להשיב לאנשים את הביטחון לשפץ כל חלק בחייהם והיא מסכמת "אנשים מפחדים משיפוץ ובצדק. אבל את הזמן הרב שהם משקיעים בלנהל ובלעצב הכל בעצמם הם היו יכולים לחסוך באמצעות מעצב פנים מנוסה וקשוב שגם ייתן להם ערך מוסף".